دعوای ناتمام مسافر و راننده تاکسی / اخذ کرایه بیشتر از نرخ مصوب و خلاف قانون
محسن توکلی دبیر سرویس اجتماعی:
عدم نظارت کافیِ دستگاههای متولی و اخذ مبالغی دلخواه توسط رانندگان تاکسی درون شهری، بعنوان کرایه از مسافر، علت اصلی هرج و مرج و تنش میان راننده و مسافر در شهر بهارستان است
به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ندای بهار، عدم نظارت دستگاه متولی و مدیریت رهاشده بر عملکرد ناوگان عمومی در حوزه تاکسیرانی موجب بروز درگیری ، دعوا و تنش مابین شهروندان و رانندگان تاکسی در شهر جدید بهارستان اصفهان شده است ؛
در پی درگیری و دعوای شدید مسافر و راننده ، با استناد به گزارشهای واصله ازسوی شهروندان ، بررسی های میدانی ندای بهار، تحقیقات بعمل آمده از نحوه عملکرد رانندگان تاکسیهای شهری، رویت از نزدیک واکنش رانندگان در مواجهه با اعتراض برخی از مسافرین، طی هفته های اخیر همچنین باتوجه به افزایش کرایه ها در ابتدای سال ۱۴۰۲
که این میان خالی از لطف نخواهد بود که در خصوص افزایش کرایه تاکسی ها مردم این نکته را نیز اطلاع داشته باشند؛ افزایش همه ساله طی فرایندی قانونی صورت میگیرد، بدین صورت که با پیشنهاد مدیریت حمل و نقل(نهاد مجری) آغاز و پساز طی مراحل متعدد کارشناسی صورت گرفته ، دست آخر تلاش خواهد شد تا ضمن رعایت همه جانبه اصول شرع و اخلاق و قانون ، مبلغ و نرخی تصویب نهایی شود که برای راننده کافی و برای مسافر نیز معقول و منطقی باشد . در پروسه تصویب نرخ ، پیشنهادات در کمیسیون هایی طرح ، کارشناسی و نهایی میشود که نمایندگانی از سوی رانندگان(تاکسی داران) درآن کمیسیون حضور فیزیکی و البته مؤثری دارند که قاعدتاً پایش و بررسیهای کارشناسی صورت گرفته در فرایند مذکور در حضور ایشان انجام میگردد.
مبالغ کرایه در هر مسیر نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجه نیز داشته ، با این حال رانندگان برخلاف مصوبه مورد اشاره و دستورالعمل ابلاغی ، مبالغی بیش از حد مصوب بعنوان کرایه از مسافر مطالبه مینمایند که موجب اعتراض شدید و گلایه اکثر شهروندان و مسافران این ناوگان شهری شده است.
پایگاه خبری “بهارستان پرس” در گفتگوی تازهای که با تعدادی از شهروندان(استفاده کنندگان از خطوط حمل و نقل تاکسی بهارستان) در این خصوص داشته در گزارشی نوشت :
افزایش نرخ «کرایه تاکسی» مصوب ابلاغی؛ حقوق قانونی و مشروع رانندگان این قشر زحمتکش جامعه است ، ولی مطالبه و اخذ مبالغی نامتعارف و بمراتب بیشتر از نرخ مصوب حتی در کورس مسیرهای کوتاه با بهانه تراشی های تکراری و کلیشهای ، چون؛ نداشتن پول خُـرد، بصراحت خود نوعی تضعیف حقوق شهروندان(مسافر) است.
شهروندان غالبأ نسبت به ضعف ملموس و مشهود در نظارت و بازرسی روی تاکسیرانی، افزایش خودسر و بی رویه کرایه ها از سوی رانندگان انتقاد دارند و ضمن تقاضای بازرسی و نظارت روی عملکرد تاکسیها ، عاجزانه نیز از شهردار و کلیهی مسیولین شهری خواستار رفع مشکل و تلاش دستگاههای متولی پدر راستای مرتفع نمودن معضل هستند.
در ادامه مصاحبه یکی از رانندگان محترم تاکسی نیز پیرامون این موضوع گفت: نداشتن پول خرد در حقیقت بهانه نیست، بلکه همین امر خود موجب تشدید تنش مابین راننده و مسافر شده و نهایتاً لازم است راننده یا مسافر از حق خود کوتاه بیایند که اکثر اوقات ناگزیر این مسافر است که از حقش کوتاه میآید،
بروز این اتفاقات شایسته مردم نیست، اگر قرار بر افزایش نرخ تاکسی باشد، لازم است بنحوی صورت پذیرد که هم مسافر قادر به تأمین راحت اسکناس آن باشد وهم راننده قادر به تأمین پول خرد موجودی خود متناسب با کرایه باشد
در راستای پیشگیری از هرج و مرج و نگذاشتن جایی برای بهانه تراشی، بهتر است تاکسیرانی در اقدامی خودروهای این ناوگان را مجهز به دستگاه POS (کارت خوان)نماید، تا با پرداخت الکترونیکی کرایه این نگرانی از سوی مردم کاسته و همینطور شاهد خواهیم بود که حجم قابل توجهای از تنش بین مسافرو رانندگان محترم کسر خواهد شد